Osonás

Innen: Minecraft Wiki
Notch oson egy dombon.
Egy játékos oson egy barlangban.

Az osonás egy mozgási lehetőség, amelyet az osonás gomb nyomva tartásával lehet aktiválni (alapból ⇧ Shift). Az osonás megvédi a játékost, hogy leessen a blokkról, ezáltal vízszintesen is lehet építkezni. A játékos ugrással eshet le a blokkról. Az osonást eredetileg guggolásnak hívták, azonban a játékos ütköződoboza nem változott meg, így ez a megnevezés értelmét vesztette.

Hatások[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

  • Osonással a mozgás lassabb lesz, kb. 1,31 méter/másodperc. Az átlós mozgás gyorsabb, mint az egyenes.
  • A szemmagasság egy nyolcad blokkal lejjebb ereszkedik, a karakter modelje enyhén előredől. Ezt az F5 gombbal lehet látni. Osonással nem férünk be kisebb helyekre.
  • A mozgás csendes lesz.
  • Osonás közben nem sétálhatsz le a csúcsokról. Azonban az egy blokknál kisebb talajkülönbségeknél nem véd meg a leeséstől (lépcsőfok, láda, ágy).
  • 5 blokknál távolabb egy másik játékostól, a játékos nem fogja látni a nevedet szilárd blokkon keresztül.
  • Többjátékos módban a neved sötétebb lesz.
  • Ha egy létrán, vagy egy indán kapaszkodsz, nem fogsz lecsúszni róla, azonban a bányászási sebesség ötödére csökken.
  • Osonás közben el tudsz helyezni blokkokat interaktív blokkokra (például fáklyát egy kemencére).

Az osonás nincs hatással a következőkre:

  • A mobok továbbra is észrevesznek. Az osonás egyáltalán nem változtat a mobok viselkedésén.
  • Továbbra is ugorhatsz, és ugyanúgy megsebesülsz a zuhanástól, azonban sebességed csökkenni fog.
  • A termőföld továbbra is visszaalakul földdé, ha ráugrasz.

Osonás irányítása[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A Macintosh számítógépeken, ha az osonás billentyűjét átváltjuk ⇪ Caps Lock-ra, akkor anélkül osonhatunk, hogy lenyomva kéne tartani a gombot. Ez Windows rendszereken úgy oldható meg, ha az osonás billentyűjének nyomva tartása közben lenyomjuk az Alt gombot. Ez egy pillanatra megállítja a játékot; a folytatáshoz el kell engedni mindkét gombot, majd ismét lenyomni az Alt gombot. A normális sétálásra való visszatéréshez nyomjuk meg újra az osonás gombját. Az eszköztárba, vagy menübe való belépés szintén visszavált normális sétálásra, ahogyan a chat ablak felhozása, vagy a jobb klikk akció is. Ez az eljárás ablakos és teljes képernyős módban is elérhető. (Jegyzet: ez érvényes más mozgásokra is, mint például sétálás, vagy ugrás.)

Amikor az osonás és a chat ablak gombját egyszerre nyomjuk meg, a játékos osonásban marad. Ez hasznos lehet, ha beszélgetni akarsz, de rejtve is a többi játékos elől.

Az Xbox 360 Edition-ben az osonást a jobb analóg kar lenyomásával lehet aktiválni.

Történelem[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Java Edition Alpha
1.1.1 Osonás bevezetése.
Java Edition Beta
1.4 Az osonás újabb funkciókat kap, mint például a létrán való kapaszkodás.
1.6 A fél blokknyi magasságkülönbségeket át lehet lépni az osonással.
Hivatalos kiadás
1.3.1 A játékos többé nem tud a blokk csúcsán kívülre mászni, így ha elengedi az osonás gombot, nem fog róla leesni.
1.4.6 Interaktív blokkokon más blokkokat is elhelyezhetsz, miközben osonsz (például vöröskőhuzalt egy barkácsasztalra).

Hibák[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

  • Lehetséges leesni néhány esetekben, osonás közben:
    • Ha egy blokk csúcsán osonsz, és rálépsz egy lépcsőre, vagy lépcsőfokra, leesel.
    • Ha osonva hozzáérsz egy indához, leesel.
    • Az osonás nem akadályoz meg, hogy leess egy kaktusz, vagy egy láda tetejéről.
  • Amikor osonsz egy túlélő többjátékos szerveren, ha egy másik játékos betölti a darabkát, amelyben vagy, nem fogja látni, hogy osonsz, csak ha újra bekapcsolod.
  • Lehetséges alvás közben is osonni.
  • Ez technikailag nem így van, mivel az alvás megnyitja a chat ablakot, de valójában lehetséges.
  • Ha harmadik személy nézetben nézed magadat, miközben osonsz, úgy látod, hogy lebegsz.
  • Néha osonás közben egy vizuális hiba miatt úgy látszódhat, hogy a játékos éppen fut.

  • Kreatív módban, ha nyomva tartod az osonás gombot, majd kétszer lenyomod a szóköz gombot a repüléshez, egy magasságban maradsz, amíg el nem engeded a szóköz gombot. Azonban ez nem egy hiba, mivel az osonás gombot a repülési magasság csökkentéséhez is használják, tehát a két gombot egyszerre használva pont ez a megfelelő funkció.