Minecraft

A Minecraft Wiki wikiből
Minecraft
Mclogo.png
Szerző(k) Mojang AB:
Markus Persson
(2009. máj. – 2011. dec.)
Jens Bergensten
2011. dec. –
Platform(ok) Windows, Mac OS, Linux, Web-based
Android(PE), iOS(PE), Xbox 360(XE)
Written in Java (Számítógép)
C++(Android)
Objective-C (iOS)
C#/XNA/C++(Xbox 360)
Legújabb verzió 1.12 (Számítógép)
Alpha 0.10.5 (PE)
1.2 (XE)
Megjelent 2011. november 18. (Számítógép, iOS)
2011. augusztus 16. (Android)
2012. május 9. (Xbox 360)
Értékelés(ek) ?
Méret ~ 46 MB (adatok)
263 KB (indító)
Licenc Terms of Use
Forrás elérhető Nem
Links Honlap Fórum

A Minecraft egy sandbox jellegű, független játékmódú (indie), Java nyelven megírt videojáték, melyet Markus "Notch" Persson alkotott meg. A játékot Zachary Barth Infiniminer nevű játéka ihlette. Jelenleg a Mojang AB cég fejleszti.

Eleinte kizárólag Notch fejlesztette, majd később Jens "Jeb" Bergensten csatlakozott hozzá, és azóta ő lépett elő első számú fejlesztővé. A játékban található zenék Daniel "C418" Rosenfeld, míg a festmények Kristoffer Zetterstrand alkotásai. A kezdeti fázisban lévő Minecraft Classic-ot 2009. május 17-én adták ki, a hivatalos verziót 2011. november 18-án. Azóta két új platformmal bővült a játék. A Pocket Edition mobil eszközökre lett fejlesztve (Android, iOS), valamint az Xbox 360 Edition Xbox 360-ra.

A Minecraft lényege, hogy a játékos felfedezhet és módosíthat egy dinamikusan generált világot, amely egy méter széles különböző típusú blokkokból áll. Ezen felül tartalmaz többféle teremtményt, melyek egy része haszonállat más része pedig ellenség. A játék szerves részei még a tevékenységek, mint például a barkácsolás, mellyel új blokkokat valamint tárgyakat hozhatunk létre. A játék nyílt modellje lehetővé teszi a játékosnak, hogy mind a többszemélyes- mind az egyszemélyes térképen kedvére és lehetőségeihez mérten építkezzen. Egy másik jelentős része a játéknak a vöröskőáramkörök, melyek a valós életbeli áramkörökhöz hasonlíthatók. A játékhoz két másik dimenzió is tartozik. Az egyik az alvilág, a másik pedig a vég. Az egyik lehetséges küldetés lehet a játékban a sötét sárkány legyőzése a végben, mivel ez az egyik legnehezebb elérhető cél jelenleg.

Vásárlás és érvényesség[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A Minecraft főmenüje.

A Minecraft 23,95 euróért (~ 7 400 forint) vásárolható meg. A vásárlást követően egy játékindítót kell letöltenünk. Lehetőségünk van ajándékutalvány vásárlására is, melyet ajándékba adhatunk valakinek. A Minecraft Classic bárki számára ingyen elérhető a Minecraft.net oldalon, de csak böngészőben játszható.<ref>Minecraft Classic; archived from original.</ref>

A játék korábbi verziói (Indev, Infdev, Alpha és Beta) régebben elérhetők voltak az oldalon pénzért, valamint a Túlélő Teszt verzió ingyen. Azóta az oldalon már nem érhető el a játék, ellenben amióta az indító megjelent, azóta a Classic és az Infdev is játszhatóak, de az Indev és a Túlélő Teszt nem érhető el, azt manuálisan kell letölteni, s így játszható lesz.

A Pocket Edition verzió megvásárolható a Google Play-en (Androidra), illetve az App Store-on (iOS-re).

Rendszerkövetelmények[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Bővebben: Rendszerkövetelmények
  • A #MinecraftHelp által ajánlott követelmény:
    • CPU : 1.8GHz
    • RAM : 1.5GB
    • GPU : nVidia GeForce 6xxx sorozat vagy ATI Radeon 9xxx sorozat
    • Java : Sun Java 6. A Java 7 illetve az OpenJDK néhány játékosnál problémát szokott okozni.

A játékról[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Játékos[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Bővebben: A játékos

A játékos az a személy, melyet a felhasználó irányíthat a világban. Amikor a felhasználó elindít egy új játékot, egy véletlenszerűen vagy egy előre megadott pálya generálódik rajta a játékossal, aki üres eszköztárral és maximális életerővel (20 egység) rendelkezik. A sérülések csökkentik az életerőt, mely ha elfogy, a játékos meghal. Ez bekövetkezhet, ha magasról esünk le, megfulladunk, megégünk, megszúr egy kaktusz, kiesünk a világból vagy megtámad egy ellenséges lény. Mérsékelhetjük a sérülést páncéllal, valamint visszaállíthatjuk az életerőnket ételek fogyasztásával közvetve vagy bájital fogyasztással közvetlenül. Ha a nehézségi szint békésre van állítva, akkor az ételszintünk nem csökken, így az életünk is újratöltődik. Habár az ételek csökkentik az éhségünket, bizonyos ételek, például a nyers csire,e fogyasztásánál van esély mérgezésre. Ha az életerőnk 7 vagy afeletti, akkor sprintelhetünk, egyébként nem.

A játékos kinézetét a Minecraft.net oldalon megváltoztathatjuk.

Blokkok[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Bővebben: Blokkok

A blokkok azon objektumok, melyek sokaságából épül fel a Minecraft világa. Ezen modell az Infiniminer nevű játékból lett átvéve. A blokkoknak többféle típusa van. Vannak közte természetesen előfordulók, mint a föld, vagy bizonyos ércek, illetve vannak általunk készíthetők, mint a barkácsasztal vagy a kemence. A blokkok egy részét saját kézzel is széttörhetjük úgy, hogy megszerezhető lesz, de egyesekhez speciális eszközöks(például balta vagy csákány)zükséges, ekvalamint vannak blokkok, melyek törhetetlenek (Ha sikeresen megszereztünk egy blokkot, akkor az az eszköztárban jelenik meg. Ezt követően felhasználhatjuk barkácsolásra vagy akár le is rakhatjuk, építkezhetünk vele.

Bányászat[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Bővebben: Bányászat

Ahogy a játék neve is utal rá, a bányászat (angolul mining) az egyik leglényegesebb tevékenység a Minecraftban. A bányászat lehetővé teszi nekünk ércek és egyéb anyagok kinyerését a pályából. Több fajta érccel találkozhatunk, ilyenek a szén, vas, arany, gyémánt, lazurit, vöröskő és a smaragd, melyek közül a vöröskövet kivéve az összes a valóságban is létezik. Ezen ércek segítségével sok hasznos tárgy és blokk készíthető. A bányászás történhet egy barlang megtalálásával, vagy a földbe való leásással. A Beta 1.8-as verzióban megjelentek az elhagyatott bányák, amelyek plusz ércforrással rendelkeznek.

Barkácsolás és olvasztás[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Bővebben: Barkácsolás
Bővebben: Olvasztás

A barkácsolás (angolról magyarosítva ,,kraftolás") lehetővé teszi új blokkok és tárgyak létrehozását az eszköztárban található elemekből. Ez a funkció az Indev verziókban került be először a játékba, bár ekkor még nagyon kezdetleges volt. A játékos eszköztárában elérhető egy 2x2-es felület erre a célra, ami által néhány alapvető valamint a legtöbb alaptalan recept elérhető. Egy barkácsasztal hozzáférést ad egy 3x3-as felülethez, ami által valamennyi barkácsolható anyaghoz hozzáférhetünk. A receptek immár játékon belül is elérhetőek (az 1.12-es frissítés óta), ezáltal jelentősen megkönnyítve a recepteket nem ismerő játékosok dolgát.

Az olvasztáshoz szükségünk van egy kemencére, tüzelőanyagra (melyből sokféle elérhető), valamint olyan elemre, amelyet kiégethetünk (például vasérc). Egy tárgy olvasztása minden esetben 10 másodperc. Az olvasztásért tapasztalati pontokat kapunk.

Bájital keverés és bűvölés[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Bővebbens: Bájital keverés és Bűvölés

A bájital keverés a Minecraft 1.0-ás verziójától kezdve van jelen a játékban. A bájitalok készítéséhez szükségünk van főzőállványra, üvegpalackra illetve hozzávalókra. A bájitalok lehetnek pozitív vagy negatív hatásúak. Lehetnek ihatóak, eldobhatóak, valamint olyanok, amelyek eldobhatóak, és egy ,,felhőt" hagynak maguk után, amelyek szintén hordozzák az effektet.

A bűvölés (angolról magyarosítva ,,encsantolás"), melmegváltoztathatók a páncélok, az eszközök és a fegyverek tulajdonságai. Szükséges kellék a bűvölőasztal és a tapasztalati pontok. A bűvölés hatásának növelése érdekében célszerű könyvespolcokkal körbevenni az asztalt. Egy elemet csak egyszer bűvölhetünk és a javítás alkalmával elveszti egyedi tulajdonságát.

Teremtmények (mobok)[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Bővebben: Mobok
Egy creeper nappal.

A teremtmények azon állatok, szörnyek, illetve más lények, amelyek belakják a pályát; a játékos is ezek közé tartozik. 8 kategóriába soroljuk őket.

A legtöbb teremtmény tapsztalati pontokat és egyéb tárgyakat (például ételt, nyersanyagokat vagy bájital összetevőket dob, amikor megöljük őket vagy egyéb módon lépünk interakcióba velük (például a tehén megfejése).

Az Alvilág[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Bővebben: Az Alvilág

Az Alvilág egy párhuzamos világ a Minecraftban, amely a érhető el alvilágportál segítségével. Ez az újítás a Halloween Update-ban került bele a játékba (az Alpha időszakban), 2010. október 30-án. A pálya nagyrészt alvilágkőből és lávatengerekből áll. Ezen környezetben fordulnak elő kizárólagosan a következő lények: zombi malacember, magmakocka, szellem, őrláng, sorvasztó csontváz; utóbbi kettő az itt található Alvilági erődben. Csak itt terem természtesen a bibircsók is, ami a bájitalfőzés nélkülözhetetlen összetevője.

Az Alvilág

A Vég[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Bővebben: A Vég

A Vég egy másik párhuzamos világ a játékban. Az Alvilághoz hasonlóan ide is portál segítségével juthatunk. Ilyen portált viszont mi magunk nem készíthetünk túlélő módban (csalások nélkül), de minden erődítményben található egy. A világ nagyrészt végzetkőből áll. Csak három teremtmény található meg itt: a végzetsárkány (ebből egy terem, de a játékos is megidézheti), az Enderman, és a Shulker, ami a Végvárosban terem csak. Ha átléptünk ebbe a világba akkor a valóságba való visszatérés csak a sárkány legyőzésével lehetséges (vagy ha meghalunk).

Többjátékos mód[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Bővebben: Szerver
Bővebben: Többjátékos

A többjátékos mód elsőként a Classic során került a játékba, 2009. június 8-án, majd később túlélő módban is elérhetővé vált 2010. augusztus 4-én. Saját szervert bárki készíthet magának a saját szabályaival, de a Mojang által meghatározott feltételek betartásával.

Források[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]