Névterek

Változatok

Share

Share
Műveletek

Minecraft

A Minecraft Wiki wikiből
Minecraft
Mclogo.png
Author(s) Mojang AB:
Markus Persson
(2009. máj. – 2011. dec.)
Jens Bergensten
2011. dec. –
Platform(s) Windows, Mac OS, Linux, Web-based
Android(PE), iOS(PE), Xbox 360(XE)
Written in Java (Számítógép)
C++(Android)
Objective-C (iOS)
C#/XNA/C++(Xbox 360)
Latest version 1.4.5 (Számítógép)
Alpha 0.5.0 (PE)
1.2 (XE)
Released 2011. november 18. (Számítógép, iOS)
2011. augusztus 16. (Android)
2012. május 9. (Xbox 360)
Rating(s) ?
Size ~ 46 MB (adatok)
263 KB (indító)
License Terms of Use
Source available Nem
Links Site Forum

A Minecraft egy sandbox jellegű, független játékmódú (indie), Java nyelven megírt videojáték, melyet Markus "Notch" Persson alkotott meg. A játékot Zachary Barth Infiniminer nevű játéka ihlette. Jelenleg a Mojang AB cég fejleszti.

Eleinte kizárólag Notch fejlesztette, majd később Jens "Jeb" Bergensten csatlakozott hozzá, és azóta ő lépett elő első számú fejlesztővé. A játékban található zenék Daniel "C418" Rosenfeld, míg a festmények Kristoffer Zetterstrand alkotásai. A kezdeti fázisban lévő Minecraft Classic-ot 2009. május 17-én adták ki, a hivatalos verziót 2011. november 18-án. Azóta két új platformmal bővült a játék. A Pocket Edition mobil eszközökre lett fejlesztve (Android, iOS), valamint az Xbox 360 Edition Xbox 360-ra.

A Minecraft lényege, hogy a játékos felfedezhet és módosíthat egy dinamikusan generált világot, amely egy méter széles különböző típusú blokkokból áll. Ezen felül tartalmaz többféle teremtményt, melyek egy része haszonállat más része pedig ellenség. A játék szerves részei még a tevékenységek, mint például a barkácsolás, mellyel új blokkokat valamint tárgyakat hozhatunk létre. A játék nyílt modellje lehetővé teszi a játékosnak, hogy mind a többszemélyes- mind az egyszemélyes térképen kedvére és lehetőségeihez mérten építkezzen. Egy másik jelentős része a játéknak a vöröskőáramkörök, melyek a valós életbeli áramkörökhöz hasonlíthatók. A játékhoz két másik világ is tartozik. Az egyik az alvilág, a másik pedig a vég. Az egyik lehetséges küldetés lehet a játékban a sötét sárkány legyőzése a végben, mivel ez az egyik legnehezebb elérhető cél jelenleg.

Tartalomjegyzék

[szerkesztés] Vásárlás és érvényesség

A Minecraft főmenüje.[1]

A Minecraft 20 euróért (~5800 forint) vásárolható meg. A vásárlást követően játszhatunk vele a böngészőben vagy le is tölthetjük azt a gépre. Lehetőségünk van "gift code" vásárlására is, melyet ajándékba is adhatunk valakinek. A Minecraft Classic bárki számára ingyen elérhető a Minecraft.net oldalon, de csak böngészőben játszható.[2]

A játék korábbi verziói (Indev, Infdev, Alpha és Beta) régebben elérhetők voltak az oldalon pénzért, valamint a Survival Test verzió ingyen. Jelenleg már csak a Classic érhető el, a többi nem.

A Pocket Edition verziók megvásárolhatók a Google Play-ben (Androidra), illetve az App Store-ban (iOS-re).

[szerkesztés] Rendszerkövetelmények

Bővebben: Rendszerkövetelmények
  • A Mojang által ajánlott követelmény:[3].
    • RAM : 1GB
    • GPU : Külön videokártya
    • Java : A Sun Java legutóbbi 64-bites verziója
  • A #MinecraftHelp által ajánlott követelmény:
    • CPU : 1.8GHz
    • RAM : 1.5GB
    • GPU : nVidia GeForce 6xxx sorozat vagy ATI Radeon 9xxx sorozat
    • Java : Sun Java 6. A Java 7 illetve az OpenJDK néhány játékosnál problémát szokott okozni.

[szerkesztés] Játék

Bővebben: Játék

[szerkesztés] Játékos

Bővebben: A játékos

A játékos az a személy, melyet a felhasználó irányíthat a világban. Amikor a felhasználó elindít egy új játékot, egy véletlenszerűen vagy egy előre megadott pálya generálódik rajta a játékossal, aki üres eszköztárral és maximális életerővel (20 egység) rendelkezik. A sérülések csökkentik az életerőt, mely ha elfogy, a játékos meghal. Ez bekövetkezik, ha magasról esünk le, fulladozunk, megégünk, megszúr egy kaktusz, leesünk a vég pályájáról vagy megtámad egy ellenséges mob. Mérsékelhetjük a sérülést páncéllal, valamint visszaállíthatjuk az életerőnket ételek fogyasztásával közvetve vagy bájital fogyasztással közvetlenül. Ha a nehézségi szint békésre van állítva, akkor az életerőnk magától is feltöltődik. Habár az ételek csökkentik az éhségünket, a rothadt hús és a nyers csirke fogyasztásánál van esély mérgezésre. Ha az életerőnk 7 vagy afeletti, akkor sprintelhetünk, egyébként nem.

A játékos kinézetét a Minecraft.net oldalon megváltoztathatjuk.

[szerkesztés] Blokkok

Bővebben: Blokkok

A blokkok azon objektumok, melyek sokaságából épül fel a Minecraft világa. Ezen modell az Infiniminer nevű játékból lett átvéve. A blokkoknak többféle típusa van. Vannak közte természetesen előfordulók, mint a föld, füves föld, vagy érc, illetve vannak általunk készíthetők, mint a barkácsasztal vagy a kemence. A blokkok egy részét saját kézzel is széttörhetjük úgy, hogy megszerezhető lesz, de egyesekhez speciális eszköz szükséges, valamint vannak blokkok, melyek törhetetlenek (alapkőzet, végzetportál, végzetportál-keret). Ha sikeresen megszereztünk egy blokkot, akkor az az eszköztárban jelenik meg. Ezt követően felhasználhatjuk barkácsolásra vagy le is rakhatjuk, építkezhetünk vele.

[szerkesztés] Bányászat

Bővebben: Bányászat

Ahogy a játék neve is utal rá, a bányászat (angolul mining) az egyik leglényegesebb tevékenység a Minecraftban. A bányászat lehetővé teszi nekünk ércek és egyéb anyagok kinyerését a pályából. Több fajta érccel találkozhatunk, ilyenek a szén, vas, arany, gyémánt, lazurit, vöröskő és a smaragd. Ezen ércek segítségével sok hasznos tárgy és blokk készíthető. A bányászás történhet egy barlang megtalálásával, vagy a földfelszínbe való leásással. A Beta 1.8-as verziójában megjelentek az elhagyatott bányák, amelyek plusz ércforrással rendelkeznek.

[szerkesztés] Barkácsolás és olvasztás

Bővebben: Barkácsolás
Bővebben: Olvasztás

A barkácsolás lehetővé teszi új blokkok és tárgyak létrehozását az eszköztárban található elemekből. Az Indev-be került bele először. Alapvetően barkácsolásra egy 2×2-es felület áll rendelkezésre az eszköztárban. A barkácsasztal felülete 3×3-as, amely több elem létrehozását segíti.

Az olvasztáshoz szükségünk van kemencére, tüzelőanyagra valamint olyan elemre, amelyet beolvaszthatunk (például vas). Egy egység olvasztása minden esetben 10 másodperc.

[szerkesztés] Bájital keverés és bűvölés

Bővebbens: Bájital keverés és Bűvölés

A bájital keverés és a bűvölés a Minecraft 1.0-s verziójától kezdve van jelen a játékban. A bájitalok készítéséhez szükségünk van főzőállványra, üvegpalackra illetve hozzávalókra. Készíthető saját felhasználású bájital valamint fegyverként használható is.

A bűvöléssel megváltoztathatók a páncélok, az eszközök és a fegyverek tulajdonságai. Szükséges kellék a bűvölőasztal és a tapasztalati pontok. A bűvölés hatásának növelése érdekében célszerű könyvespolcokkal körbevenni az asztalt. Egy elemet csak egyszer bűvölhetünk és a javítás alkalmával elveszti egyedi tulajdonságát.

[szerkesztés] Mobok (teremtmények)

Bővebben: Mobok
Egy creeper nappal.

A mobok, vagy teremtmények azon állatok illetve más lények, akik belakják a pályát.

Két lényeges szempont alapján különböztethetjük meg őket: ellenséges mobok, akik megtámadják a játékost és a békés vagy passzív mobok, akik nem.

Az ellenséges mobokhoz tartozik a zombi, a csontváz, a pók, a bányapók, a creeper, a póklovas, a nyálka, a termesz, az őrláng, a magmakocka, a szellem illetve a sötét sárkány. Ezek közös tulajdonsága, hogy alapvetően megtámadja a játékost. A két pók napfényben viszont nem támad. Kivételes jelentőséggel bír a sötét sárkány, mely a végben teremtődik és egy játék alkalmával csak egyszer.

A passzív mobok két részre oszthatók. Egy részük akkor sem támad, ha támadást kezdeményezünk. Ilyenek a malacok, bárányok, tehenek, gombatehenek, csirkék, tintahalak, falusiak, párducok, macskák, kutyák és hógólemek. Bizonyos fajokat (malac, tehén, gombatehén, csirke, bárány, kutya, macska) pároztathatjuk és ezáltal kisállatok születhetnek, melyek idővel megnőnek. A passzív mobok másik csoportja alapvetően nem támad, de ha megtámadjuk őket, akkor igen. Ilyenek a bevégzők, farkasok és zombi malacemberek. Kettő közötti a vasgólem, amely ha mi magunk építjük, akkor provokálásunk esetén sem támad, de ha faluban generálódik, akkor támadásunk esetén visszatámad.

A két gólemfajta, a kiállatok és a falusiak megölése esetén nem, a többi teremtmény esetén viszont kapunk tapasztalati pontokat. Némely mob ételt vagy valamilyen használható tárgyat is dob halálakor.

[szerkesztés] Az Alvilág

Bővebben: Az Alvilág

Az Alvilág egy párhuzamos világ a Minecraftban, amely a valós világból érhető el alvilágportál segítségével. Ez az újítás a Halloween Update-tel került bele a játékba 2010. október 30-án. A pálya nagyrészt alvilágkőből áll melyek közt lávatenger terül el. Ezen környezetben fordulnak elő kizárólagosan a következő lények: zombi malacember, őrláng és szellem. Itt található a bájital készítés alapvető kelléke a bibircsók is.

[szerkesztés] A Vég

Bővebben: A Vég

A Vég egy másik párhuzamos világ a játékban. Az Alvilághoz hasonlóan ide is portál segítségével juthatunk. Ilyen portált viszont mi magunk nem készíthetünk, de minden erődítményben található egy. A világ nagyrészt végzetkőből áll. Kétféle teremtmény található itt, az egyik a bevégző a másik pedig a sötét sárkány. Ha átléptünk ebbe a világba akkor a valóságba való visszatérés csak a sárkány legyőzésével lehetséges (vagy ha meghalunk).

[szerkesztés] Többjátékos mód

Bővebben: Server
Bővebben: Multiplayer
Korai SMP

A többjátékos mód elsőként a Classic-ba került bele, 2009. június 8-án, majd később az SMP (Survival Multiplayer - túlélő többjátékos mód) 2010. augusztus 4-én. A Minecraft szerverek saját szokásokkal és szabályokkal rendelkeznek, melyek betartására és menedzselésére a szerver adminisztrátorai és moderátorai hivatottak.

[szerkesztés] Fejlesztés

Bővebben: Fejlesztési cuklusok
Bővebben: Verzióelőzmények

[szerkesztés] Létrehozás

[szerkesztés] Classic

[szerkesztés] Survival Test

[szerkesztés] Indev

[szerkesztés] Infdev

[szerkesztés] Alpha

[szerkesztés] Beta

[szerkesztés] Minecraft 1.0

[szerkesztés] Pocket Edition

[szerkesztés] Xbox 360 Edition

[szerkesztés] Lego Minecraft

[szerkesztés] Modok és nem fejlesztői programok

[szerkesztés] Mod API

[szerkesztés] Textúra csomagok

[szerkesztés] Nem hivatalos modok

[szerkesztés] Nem fejlesztői programok

[szerkesztés] Platformok

[szerkesztés] Számítógép

[szerkesztés] Pocket Edition

[szerkesztés] Xbox 360 Edition

[szerkesztés] Fogadtatás

[szerkesztés] Díjak

[szerkesztés] Hivatkozások a játékra

[szerkesztés] Források

  1. http://www.reddit.com/r/Minecraft/comments/qprgw/notchs_secret_in_minecraft_discovered_rare_title/
  2. Minecraft Classic; archived from original.
  3. Minecraft Purchase Page