Játékmód

A Minecraft Wiki wikiből

A játékmód az a cselekvés- és effektusszabályozó beállítás a Minecraft univerzumában, amely meghatározza, hogy milyen legyen a játék menete, milyen képességeink és adottságaink legyenek. Egy darab játékmóddal nem lehetne olyan sokszínű a Minecraft világa, mint most. A jelenlegi verziókban (1.7.7 - 1.8 - 1.9) egy új világ megalkotásánál, a beállítás-menüben választhatjuk ki birodalmunk alap módját, ekkor még a Túlélő, a Hardcore és a Kreatív közül válogathatunk, de játék közben átállíthatjuk a világot Kaland- és Megfigyelő-módba is. Az öt játékmód közül talán a Túlélőt használja a legtöbb játékost, valamint a legtöbb Minecraft-szerver is ebben a módban pompázik.

Módok[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Gamemodes.gif

Eleinte nem volt annyi mód, mint most, a Kaland az 1.3.1, a Megfigyelő pedig az 1.8 körül csatlakozott a játékmódokhoz. Az első mód-trilógiát a Túlélő, a Hardcore és a Kreatív alkotja, melyek a mai napig a legismertebb módok. A Kreatív sok Vöröskő-feltaláló kedvelt módja, a Túlélő szinte maga a fő mód, a Hardcore pedig a legkíméletlenebb. A trilógia előtt is működött egy játékmód, a Klasszikus, illetve van még egy különc mód, a Demó, amely betekintést ad a valódi Minecraft-világba.

Klasszikus (Classic)[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A legelső, legelőször elérhető játékmód volt a Klasszikus, mely nem volt olyan színes és izgalmas, mint például a Túlélő és a Kaland. Nem voltak éjjelek, hajnalok, kizárólag napvilág, ahogyan a Hold sem létezett. Nincsenek szörnyeteg-mobok, akik bántalmazhatják a játékosakat, aki csak építeni és enni tud, ráadásul nincs életerő-sáv sem. A borzasztóan kevés tárgyról nem is beszélve. A Klasszikus mód valóban klasszikusnak számított, s nem volt olyan pompás, mint a jelenlegi öt mód. Mégis, ez indította el a Minecraft forradalmasítását, tehát lehet, hogyha a klasszikus nem születik meg, a Minecraft sem lenne az egyik legjobb játék.

A klasszikus után jött az első három, a máig legkedveltebb játékmódok, a Túlélő és a Kreatív, majd később a Hardcore. Nagyon sok Minecraft-rajongó YouTube-videós tölt fel oktatóvideókat ezekkel kapcsolatban. Az angol "Paul Soares Jr." az elsők közé tartozott, emiatt rengeteg feliratkozója akadt. Első videója, a 2010-ben megjelent "Hogyan éld túl az első éjszakád?" hatalmas sikert aratott.

Túlélő (Survival)[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

/gamemode 0
/gamemode survival

Valószínűleg ez a legismertebb és legforradalmasabb játékmód mind Magyarország (Hungary), mind Anglia (England) körében. Kíméletlenebb változata a Hardcore, az is ismert a YouTube felhasználóinak körében. A Túlélőben nem ugyanaz az életerő-sáv, éhségszint-számláló, tapasztalatpont-mérő és a páncélfelhelyező-mező nélkül. Sok minden áll rendelkezésünkre, bányászat, földművesedés, állattenyésztés, növénytermesztés és sok más. A mai napig rengeteg oktatóvideót készítenek a felhasználók, minden országban, ahol elérhető a játék.

Kreatív (Creative)[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

/gamemode 1
/gamemode creative

A második legizgalmasabb mód a kreatív, amelyet sok Vöröskő-varázsló - például CNB-Minecraft, Cubehamster, SethBling - alkalmaz a találmányaihoz. Kreatívban nem fenyegetnek a szörnyek, csak az állatokat és a falusiakat. Bármi széttörhető egy ütéssel, valamint bármilyen tárgyat meg tudunk szerezni bármikor az eszköztárnak köszönhetően. Továbbá csak itt érhető el a parancsblokk, amellyel elsősorban konfigurálni lehet. Sok, Túlélőben nem alkalmazható parancsot is alkalmazhatunk, s képesek vagyunk a repülésre és ereszkedésre. Ebben a módban lehet a legkönnyebben kaland-térképet (Adventure Mappot) alkotni.

Hardcore[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A harmadik mód az alap-trilógiában, a Túlélő kegyetlenebb, magyar címmel nem rendelkező változata. Rengeteg túlélési kalauz található a YouTube-on. Az emberek tulajdonképpen a Hardcore és a Túlélő között állnak. Itt a halál örökös kilépést ad a világból, nem generálódunk újra a Túlélő móddal ellentétben, emiatt jóval nagyobb kihívást jelent ilyen módú világban élni. A mai napig készülnek oktató videók a Hardcore-módbeli játékról.

A három mód indulása óta sokat forradalmasodott, például játék közben módot lehet váltani. Ezek az alap játékmódok a Minecraft-univerzumban. Ezeken kívül jelenleg még két módban tudunk kalandozni a játékban.

Kaland (Adventure)[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

/gamemode 2
/gamemode adventure

A kaland az 1.7 körül csatlakozott. Itt nem olyan egyszerű a tárgymegsemmisítés, ugyanis csak a hozzá megfelelő eszközzel tehetjük meg, ahhoz pedig generált épületeket, például falvakat, erődöket kell találnunk. A Kaland módot alapvetően kalandtérképekhez (Adventure Map) találták ki, bár a mai napig készülnek Túlélő- és Hardcore-,módú pályák.

Megfigyelő (Spectator)[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

/gamemode 3
/gamemode spectator

A negyedik mód, a Megfigyelő - vagy Néző - egy afféle szellem-helyzetbe hozza a játékost. Képes bármin átlebegni, s be tud szállni a mobokba, amivel azt látja, amit ők látnak, de még nem lehet vezérelni a teremtményeket. A Megfigyelő az 1.8-as verziófejlesztés alkalmával került be és indult el a Minecraft-ban, bár a magyar kliensekben nemigen népszerű mód.